דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תופעת הסרבנות - עקשנות O.D.D והשלכותיה בבית ובבית הספר 

מאת    [ 01/03/2009 ]

מילים במאמר: 592   [ נצפה 7528 פעמים ]

הפוך על הפוך - התמודדות יצירתית עם תופעת הסרבנות- עקשנות

תופעת הסרבנות-עקשנות, שזכתה להגדרה, ושם רק בעשר השנים האחרונות נתנה סוף סוף הכרה לאחת התופעות המבלבלות, המתסכלות והבלתי נסבלות מבין שלל התופעות המקובצות תחת קורת הגג של האבחנה המקצועית הקרויה הפרעות בריכוז ובקשב.
הילד הסרבן-עקשן גדל להיות נער סרבן-עקשן וכמובן מבוגר סרבן- עקשן. התופעה אינה נעלמת היא רק מקבלת גוונים חדשים ובאה לידי ביטוי באופנים חדשים.
בבסיס התופעה עומד הקושי לקבל ולהפנים את הנורמות החברתיות המקובלות ופנטזיה פראית המניחה שהעולם יתנהל על פי הסגנון, הנורמות והאופנים שהסרבן-עקשן חושב שעל פיהם הוא צריך להתנהל. הילד הסרבן-עקשן מתקשה לקבל מרות ומשוכנע שהמבוגר הוא שצריך לסור למרותו ולהתנהג על פי הציפיות שלו.
הילד הנחמד שלנו רגיש באופן קיצוני למבוגרים הסובבים אותו. הוא מזהה מהר מאוד, על פי אמות המידה הפנימיות שלו, מי בעדו ומי נגדו, מי נחמד ומי מעצבן ועל פיהן הוא גם ישתף פעולה או ינהל מלחמת חורמה וימרר את החיים למבוגר ה"לא נחמד".
דרך הלמידה המתנהלת על פי סימפטיה או אנטיפטיה ביחס למורים חזקה מאד ובולטת במיוחד אצל הילד הסרבן-עקשן. עם המורה ה"נחמד" המצליח לנהל תקשורת רכה התומכת בילד - הוא ישתף פעולה, ילמד, יבצע את המטלות ויאהב את המקצוע; עם המורה ה"לא נחמד", שדורש את דרישותיו בתקיפות וללא פשרות הילד לא ישתף פעולה, יפריע למהלך השיעור, לא ימלא את הנדרש ממנו, יתחצף, יעשה "מה בראש שלו" עד כדי ניהול מלחמת יוקרה בינו לבין המורה. הילד ה"נחמד" הזה מצליח ברוב כישרונו לפגוע ב"בטן הרכה" של המורה, לגעת בנקודות הרגישות ביותר של המבוגר ולהוציא ממנו את התגובות הקשות והבלתי נשלטות.
התגובה האוטומטית של המבוגרים להתנהגות סרבנית-עקשנית היא להשיב מלחמה ולתקוף בכל הכוח את הילד החוצפן והתוקפן, שמנסה להכתיב להם את רצונותיו, ולהבהיר לו מי כאן השולט ועל פי אילו קריטריונים העולם מתנהל.
הילד הסרבן-עקשן משוכנע שהעולם אמור להתנהל על פי הסגנון ואופן הפעולה המיוחד רק לו. כאשר הסביבה מנסה להעביר לו את המסר שהעניינים לא תמיד יכולים להתנהל על פי הסגנון שלו, הוא מגיב בתוקפנות, מתבצר בעמדותיו וממשיך להתעקש שהדברים צריכים להתנהל באופן שבו הוא חושב שהם צריכים להתנהל.
נשאלת השאלה מהו האופן הנכון והמתאים להתמודד עם התופעה המורכבת הזו והאם הדרך המקובלת המשיבה מלחמה שערה אכן פותרת את הבעיה ומשכנעת את הסרבן-עקשן לשנות את דפוס התגובה שלו?
מתברר שהתגובה האגרסיבית והחד-משמעית כלפי הסרבן-עקשן לא רק שאינה פותרת את הבעיה אלא, להיפך, מעצימה אותה, גורמת לסרבן-עקשן להתבצר בעמדותיו ואף להגיב בהתפרצויות זעם משולחות רסן שבסופן גם הוא נבהל מעוצמת הזעם שפרצה מתוכו.
אם כך, האם ניתן להתמודד עם הבעיה באופן שלא יסלים את התגובה ויאפשר לסרבן-עקשן ללמוד להשתלט על תגובותיו העקשניות?
אכן התעקשות לא מצליחה לעמוד מול עקשנות והמהלך הנכון יהיה לחפש דרכים עוקפות ורכות יותר שיאפשרו לסרבן-עקשן ללמוד להגמיש את עמדותיו ולראות שישנן דרכים רבות ומגוונות להתבונן ולהגיב על אותו עניין עצמו. התגובה הסרבנית-עקשנית נובעת בחלקה מסוג של נוקשות מחשבתית הגורמת לילד להאמין שיש רק דרך אחת להתמודד עם בעיה מסוימת ומקשה עליו לראות ראיה כוללת הן את הבעיה והן את מגוון האפשרויות היכולות להביא לפתרונה.
הטיפול בילד הסרבן-עקשן מחייבת הצבת גבולות מאוד ברורים שעליהם כדאי וחשוב לנהל מאבקים. אך את המאבקים כדאי לנהל בחוכמה, היינו במקום לנהל מלחמה מול הילד צריך לנהל מלחמה יחד עם הילד נגד הקושי שלו להתגמש. המשימה היא למצוא דרכים יצירתיות להציב גבולות בעדינות תוך כדי שיכנועים, הסברים והרבה הרבה אהבה, תמיכה והזדהות עם הקושי של הילד להתגמש ולוותר על העקשנות הבסיסית שלו.
אחד ההסברים שמנסים לזהות את הגורמים להיווצרותה של התיסמונת המורכבת הזאת הינה חרדת המוות שנוצרה אצל היילוד בתהליך לידה שהיו בו סכנות אובייקטיביות של הסתבכות חבל הטבור סביב צאוורו או קשיים בנשימה עם היציאה לאוויר העולם. היילוד חווה את האירוע בעוצמה גדולה וכחלק ממנגנון ההישרדות שלו הוא מרגיש צורך לשלוט בעולם ובאנשים הנמצאים בו.

חדוה נבון, מנהלת מרכז נבון- למידה פורצת דרך. עוסקת זה 29 שנה בחקירת האפיונים וההשלכות הרגשיות שיש ללקויות למידה ולקשיים בקשב וריכוז ובפיתוח כלים טיפוליים הוליסטייים הן בלקויות עצמן והן במחיר הריגשי הכבד שהן גובות.
מנחה קבוצות הורים לילדים ולמתבגרים עם לקויות למידה
ומנחה לזוגות שלאחד מבני הזוג הפרעות קשב וקשיים בהתארגנות.
אתר: http://www.navoncenter.com
טל:077-7800050 054-4758852, 02-6794617
e.mail:navon10@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב